السبت، مارس ٢٤، ٢٠٠٧

قصيدة / حبيب قلبى

.. حبيب قلبى ..

 

حبيب قلبى..

وانا تايه فى دنيا غريبة و معافرة ..

لقيت حرفك .

مراكبى ف شط احلامى ..

كلام مخفى .. لميت فكرة ..

يهز كيانى من جوا .. وله شيفرة..

تحل الحزن جوايا.. تاخدنى ف حلم ويايا..

اشوف حلمك .. وأتمنى ..

ومين غيرك بمجدافه يسوق حلمى ..

لبر الحرف و المعنى .

 

حبيب قلبى .

وانا تايه لقيت حرفك .

مراكبى لشط عنوانى .

ندانى ف سرى و اتهجى .

بتعويذه .. وكام آيه .

ترج كيانى .. ميت رجه .

لقيتنى بنام على صوتك .

ومن قولك .. يقول قلبى .

واقرا وِرْد ايامى .

ف كون حبك .. يدوب حبى .

 

حبيب قلبى .

وانا جنبك مفكرتش .

ده امتى .. او ده ليه و ازاى ..

لانى عارف ان انت .

عاشقها زيي من قلبك .. بنغمة ناى ..

وبلمح بين رموش عينك .

دموعها وهى بتنادى .

ببحر حنانها .. بتناجى .

تعالى .. مشتاقه لعنيك . لبر امان ..

تعالى .. خد ايدى ف ايديك ..

وعدينى.. لشط امان .

 

حبيب قلبى .

شامم ريحة طيابتها .. مابين حرفك ..

بتسكن هدمتك .. وتوفح .

بتنعشنى .. وتوحشنى .

اضم عطورها بين حرفك .. منين ماتروح ..

واحضنها .. وادوب من تانى جواها .. ف نينى العين .

يابختك بيها يا صاحبي .

عايش فيها .. قريب منها . ف ارض حنين ..

وحرفك يشبهك ف كتير .

ملامحة حته من وشك .

سماره جوهرة من النيل .

وقلبه لؤلؤة من البحر .

تنورلى ف عز الليل .

وعنيه دافيه .. ورقيقة .

كقلب الام .

وقلبه طيب المعنى .

و كفه .

بلسمي من القهر .

 

حبيب قلبى .

دى وحشانى ..

ونورها مطرحه ف القلب .

وانا ذنبى .. بدوب فيها .

واعيش بالحرف معنى الحب .

امانة عليك .

تسلملى على خدودها .

تبوسلى كفوفها من قلبك .

تبلغها هناك و بعيد .

اكيد واحد عاشق حضنك .

ودايب قد ايه ف الحب .

وشايلك جوا وجدانه .. حياة القلب..

حبيب قلبى .. وايامى .

واحشنى وهى وحشانى .

ويوم مارجع .. هاوريلك .

صورتها ونقش ملامحها .

طبعته ف نينى احلامى .

 

حبيب قلبى .

 

طارق المملوك

22-3-2007

 

هناك تعليقان (٢):

انا من اهوى ومن اهوى انا يقول...

طارق دا انت عايش حاله حب ايه طاير ودخلت مع العشق الصوفى ( الفناء والصفاء ) الله عليك .
واقرا وِرْد ايامى . ف كون حبك .. يدوب حبى . حبيب قلبى . وانا جنبك مفكرتش . ده امتى .. او ده ليه وازاى

دا حال المتصوفين فى العشق .

ربنا يبلغك اللى بتتمناة يا طارق

محمد فوزى .

Hamlet يقول...

السلام عليكم
حاولت الاقى ميلك فى المدونة مالقيتوش
انا اسمى احمد مختار ولقيت ديوانك دة بالصدفة .. أبهرنى فحطيت لينك ليه فى مدونتى بعد اذنك
مدونتى اهه .. بص عليها .. لو حبيت اشيل لينكك منها قول لى وانا اشيله
http://3ala-esm-masr.blogspot.com/
اشكرك